Wednesday 3 April 2013

Cita-Cita, Kerjaya dan Minat

Assalamualaikum.

Air pasang pagi surut pukul 5,
Nyonya bangun pagi siram pokok bunga,
Pak mamat ada kebun eee ya ii yaa oo,
Twinkle-twinkle little star,

eh? dah kenapa mcm salah lirik je. Fatin, tolong la berjanji pd diri entry kali ni last kau merepek? Hahahaha memang tak lah. Aku sendiri tanya, aku gak yg jawab sendiri -..-

OK. now straight to the tajuk.

~ Cita-Cita ~
Ehem. Cita-cita hokey! Bukan cinta-cinta. Hikhok.
Just like normal kids, aku dulu masa tadika cita-cita nak jadi doktor.

Cekgu Temah: Fatin sayang, awak dah besar nanti nak jadi apa?
Fatin Cute      : Saya nak jadi doktor cekgu! *penuh semangat di dada.

Cekgu Temah meneruskan pertanyaan kepada pelajar yg lain. Sampai satu tahap Cekgu Temah letih mendengar kerana 20 orang murid yg ditanya selepas itu semuanya ingin menjadi doktor. Hahaha.
*statement Cekgu Temah letih adalah auta. Sekian.

Bila aku masuk sekolah rendah, my ambition still same. Wanna be a doctor. Tetapi bila mana masuk sekolah menengah, dah matang sikit. Aku try kenal diri aku sendiri. Then aku tau yg aku sangat minat untuk menjadi seorang guru Bahasa Inggeris.

Tetapi berbekalkan keputusan SPM yg tak berapa nak menyenangkan, aku tak dapat masuk mana2 institut perguruan. Aku masuk kolej biasa and continue study in Diploma Human Resource Management.
Sedih nok! T__T

~ Kerjaya ~
Lepas je habis study, aku rambang mata nak pilih kerja apa. Al maklum la aku takda pengalaman kerja. Mintak kt company cina memang kena tendang je la. Nasib aku penyabar shaaangat -..-'

Last2 mama aku cakap ''kak yong kerja dgn kawan mama nak? Buat biskut raya."
Wohooo! Sound great! First thing yg aku fikir, boleh makan! Muahaha.

Esoknya aku start kerja. Seriously memang best kerja tu. Kena dgn jiwa aku. Bau biskut menusuk kalbu dan membuatkan every minutes aku lapar!

Tapi tak sampai 2 bulan, paksu aku call suruh join company dia. Was-was jugak nk pergi sebab aku tak pernah kerja office. Hahaha.

Until now, I learn a little bit about bussiness and alhamdulillah dah 10 bulan aku kerja dgn paksu. Banyak experience dlm kerjaya yg aku dapat.

~ Minat ~
Kenapa aku cerita pasal minat last sekali? Sebab.... jeng jeng jeng!

Dalam banyak2 mende yg aku pernah buat kt atas tadi, satu pun aku tak minat! Kahkahkahkahikhok!

Aku sebenarnya minat pd perkara yg lebih kepada seni. Sebagai contoh penulisan and craft. Aku suka menulis(menaip) cerpen and kadang tu sampai tahap rasa nak buat novel. Kira aku ni orangnya kuat berangan berimaginasi lah sedap sikit dengor.

Besides that... Ecehhh! Hikhik
Aku suka pd bunga! Tak kira bunga plastik atau bunga segar, mesti aku rasa nak gubah jd cantik tahap cinderela. Nanti aku tunjuk hasil seni aku yg tak berapa nak seni sangat ye!
Kehkehkeh =D

Aku harap suatu hari nanti berbekalkan pengalaman yg aku kumpul sekarang ni, aku dapat combine antara cita-cita, kerjaya dan minat aku untuk bukak kedai bunga dan gubahan sendiri. Amin.

And for those yg baca entry ni, masih jauh lagi perjalanan hidup kita. Aku tau mesti ada yg mengalami kronologi hidup macam aku. Cita-cita, kerjaya dan minat yg berlainan. Tp cuba hangpa ambik tang mana yg positif noh!
Loghat utagha pulak dah -..-

Last but not least aku bg tau nk tunjuk hasil seni aku td kan... So semua tutup mata dulu! Hahahak


Handmade bunga telur



Someone's gift. Tp macam hantaran pun ada. Haha!





So, macam biasa untuk semua sekutu2 yg minat Jep Sepah tahap nak pengsan 2 minit, do visit this blog http://hanyadiajepsepahtu.blogspot.com/





























No comments:

Post a Comment